De formule HORIZ.ZOEKEN is de afkorting van “Horizontaal zoeken”.
De formule HORIZ.ZOEKEN heeft hetzelfde doel als de formule voor verticaal zoeken. Je gaat in één gegevensbereik gegevens ophalen uit een ander gegevensbereik. Dit doe je op basis van de gemeenschappelijke waarde die in beide gegevensbereiken aanwezig is.
Het verschil met horizontaal zoeken is dat het gegevensbereik waarin je gaat zoeken horizontaal, ipv verticaal gestructureerd is.
Zodra Excel de gemeenschappelijke waarde heeft gevonden in het tweede gegevensbereik zoekt Excel naar de waarde de je wil toevoegen aan het eerste gegevensbereik. Dit gebeurt op basis van het aantal rijen die je ingeeft in de formule.
In het pop-up scherm:
In het pop-up scherm:
Om in de toekomst nog een betere service te kunnen bieden, zijn we momenteel de website aan het verhuizen naar een andere server. De website blijft toegankelijk, maar mogelijk wordt de voortgang van jullie lessen niet opgeslagen t.e.m. zaterdagavond 29 april.
Veel succes nog met jullie traject!
Met vriendelijke groeten,
Ineke
Je hebt de keuze tussen het traject voor beginners of de gemiddelde Excel-gebruiker.
dit traject is een ideaal begin voor de beginnende Excel-gebruiker. De basisbegrippen en functie van Excel worden op een praktische manier uitgelegd.
dit traject is er voor de gemiddelde Excel-gebruiker die regelmatig met Excel werkt maar weet dat hij/zij niet alle mogelijkheden benut. Hier worden allerlei handige Excel-functies uitgelegd om snel en eenvoudig te werken met Excel.
Nog geen lid?
Registreer je nu voor € 95 en krijg een jaar toegang tot alle lessen.
Op 01:12 wordt er uitgelegd horizontaal zoeken van boven naar beneden is en later wordt verticaal zoeken uitgelegd als van links naar recht zoeken. Volgens mij moet dit andersom zijn of ben ik verkeerd? 😉
Bij verticaal zoeken zoekt Excel in de kolom met de gemeenschappelijke waarde, dus van boven naar beneden tot de gemeenschappelijke waarde wordt gevonden. Vanaf die waarde ga je x-aantal kolommen naar rechts tot de waarde die je wil toevoegen wordt gevonden. Omdat Excel in de verschillende rijen van de kolom gaat zoeken naar de gemeenschappelijke waarde wordt het verticaal zoeken genoemd.
Andersom is het bij horizontaal zoeken zo dat Excel in de rij met de gemeenschappelijke waarde in de verschillende kolommen zoekt, en dus in feite horizontaal zoekt, tot de gemeenschappelijke waarde wordt gevonden. Van daaruit gaat Excel x-aantal rijen naar beneden om daar de waarde op te halen die je wil toevoegen aan het eerste gegevensbereik.